سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساحل ادب
 
قالب وبلاگ

علی اصغر فانی این روزها  حال چندان مساعد و خوشی ندارد. معلمان ناراضی از میزان دستمزد و حقوق، او را نماینده خوبی برای دفاع از حقوق شان نمی دانند و پی برده اند که سازمان و برنامه و بودجه به خواسته های وی توجهی نمی کند و یا این که خود او در این راستا اصلا تلاشی ندارد.این روزها و با شدت یافتن اعتراضات معلمان، فانی سخنانی بر زبان می آورد که با سخنان قبلی اش تطابق ندارد و آشکارا پریشان گویی می کند.


در واقع مدعای اصلی این مقاله این است که حضرت فانی به ورطه پریشان گویی افتاده است.البته باید مدعای خود را نشان دهم.به مقدمات زیر توجه کنید:

الف) علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با اعضای شورای شهر تهران گفته است : " از اعتبارات آموزش و پرورش حدود 98.5 درصد در حوزه پرسنلی در بخش پرسنلی است که در واقع تنها مبلغ بسیار کمی و معادل 300 میلیارد تومان در بخش‌های دیگر در آموزش و پرورش هزینه می‌شود. کمتر از چند روز، این آمار تغییر پیدا می کند. فانی در مجلس شورای اسلامی می گوید : " از بودجه 21 هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در سال 93، حدود 99 درصد صرف حقوق کارمندان می‌شود و تنها یک درصد یعنی 210 میلیارد تومان صرف کیفی سازی می شود."

چنان که می بینیم، مطابق این بند آموزش و پرورش  نهایت 300 میلیارد تومان اعتبار برای کیفی سازی خواهد داشت.

ب)27 فروردین امسال، همزمان با برگزاری تجمع سکوت معلمان در برابر ادارات آموزش و پرورش، جضرت فانی سخن شگرفی بر زبان می آورد و پرده از رازی سر به مهر بر می دارد.به گزارش فارس حضرت فانی گفته است " پارسال در بخش ساماندهی نیروی انسانی، دستاورد بالایی داشتیم و از محل ساماندهی بیش از یک هزار میلیارد تومان صرفه جویی کردیم که اگر این مهم انجام نمی‌شد، اول مهر با مشکلات جدی مواجه می‌شدیم. "

بیش از 1000 میلیارد صرفه جویی!! در سال گذشته.او که سخن از 300 میلیارد تومان اعتبار می کرد ناگهان سخن از صرفه جویی 1000 میلیارد تومانی می کند.

آیا این رقم درست است؟

بد نیست به مقدمه سوم نگاهی کنیم.

ج) مخمد بطحایی، دردانه فانی و معاون پشتیبانی، 26 فروردین امسال در تلویزیون می گوید: " 310 میلیارد تومان از مطالبات سال 93 فرهنگیان شامل حق التدریس معلمان ، اضافه کاری کارکنان ، حقوق معوقه نیروهای قراردادی و سرباز معلم و حق الزحمه برگزاری امتحانات معلمان پرداخت می شود. این مطالبات از محل اعتبارات سال 94 تأمین شده است و به حساب فرهنگیان واریز می شود. "

جنان که می بینیم طبق گفته دردانه فانی، 310 میلیارد از اعتبارات سال 94 صرف پرداخت بدهی های سال گذشته شده است.اگر بیش از 1000 میلیارد صرفه جویی سال گذشته، آن چنان که جضرت فانی گفته است، درست بود، چه دلیلی داشت این پرداخت از اعتبارات سال 94 صورت گیرد؟

موضوع به این جا ختم نمی شود.. .مدیر عامل بیمه آتیه سازان حافظ سخن از 130 میلیارد بدهی آموزش وپرورش به این بیمه می کند وی " در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سال گذشته عنوان شده بود بیمه آتیه‌سازان ارائه خدمت به فرهنگیان را به دلیل عدم پرداخت مطالبات متوقف می‌کند، گفت: این اقدام به صلاح نبود، زیرا حق بیمه از حقوق فرهنگیان کسر می‌شود و به این نتیجه رسیدیم بیمه شده را محروم نکنیم زیرا موضوع فرهنگیان از موضوع وزارتخانه جداست و سهم وزارتخانه پرداخت نشده که البته وعده داده‌اند آن را تا پایان هفته بپردازند."

اگر سال گذشته بیش از 1000 میلیارد صرفه جویی بوده چرا سهم این بیمه،که خدمات ضعیفی را نیز ارائه می دهد، پرداخت نمی شود؟

در واقع ، بنابر مقدمات سه گانه نشان دادم که جضرت فانی پریشان گویی می کند و چندان با عدد و رقم آشنایی ندارد و بهتر است هر چه زودتر استعفا دهد و این مسئولیت خطیر را به فرد کارآمد تری بسپارد و خود و دردانه اش، که به کسوت بازنشستگی نائل آمده اند، در ایام فراغت، و نه در ایام بستن بودجه، با خیالی آسوده به سفرهای زیارتی و سیاحتی  و احتمالا علمی خویش مشعول باشند.  تعویض راننده ای که ماشین را به سمت دره می برد به حکم عقل امری واجب است و درنگ در آن جائز نیست.

شاید برخی دوستان خرده بگیرند که وزیر چندان نقشی در بستن بودجه ندارد.این امر به گمانم نادرست است.چانه زنی وزیر و تیم مالی اش بی تردید می تواند در بستن بودجه نقشی عظیم داشته باشد.بودجه ای که امسال توسط فانی و دردانه اش بسته شد 24700 میلیارد تومان بود که نسبت به بودجه عملکرد سال گذشته رشد منفی داشت و همین امر میزان توانایی فانی و دردانه اش را نشان می دهد.وضعیت بیمه تکمیلی در امسال نشان می دهد که این ماشین با سرعت بیشتری به سمت دره در حال حرکت است.

از نظر من فانی باید استعفا بدهد و یا برکنار شود؛ اصلا بحث استیضاح مطرح نیست.سرنشینان ماشینی که توسط راننده اش به طرف دره می روند منتظر نمی شوند که افراد بیرون ماشین درباره راننده نظر بدهند بلکه خود از او می خواهند که فرمان را به دست کس دیگری بسپارد.

رضا نهضت / عضو شورای نویسندگان سخن معلم


[ پنج شنبه 94/2/3 ] [ 11:0 عصر ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 86529