سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساحل ادب
 
قالب وبلاگ

رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگو تمدن‌ها با تأکید بر این‌که در نظر امام(ره) میزان رأی ملت است، گفت: بر این اساس هیچ نظامی به رسمیت شناخته نمی‌شود، مگر آن‌که مبتنی بر رأی مردم باشد.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمد خاتمی که با عنوان دبیر عالی همایش امام خمینی(ره) قلمرو دین کرامت انسان، در این همایش سخن می‌گفت با بیان این مطلب، ‌شخصیت حضرت امام را تأکید موضوعی از انسان، فلسفه، اخلاق، فقه، سیاست توأم با قدرت شگفت‌انگیز تصمیم‌گیری و شجاعت مثال‌زدنی دانست و گفت: در میان همه‌ی وجوه شخصیتی آن بزرگوار وجه انسانی شخصیتی آن عزیز برجستگی ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه به برشمردن ویژگی‌های ممتاز امام از سایر عارفان پرداخت و گفت: بدون تردید امام عارفی واصل است هم به معنای نظری و هم سلوکی و عملی و در عین‌حال سیاستمداری برجسته است که برای نجات دنیای مردم خود را به خطر می‌اندازد و در رأس حرکتی قرار می‌گیرد که به از میان برداشتن نظامی فاسد و جایگزینی نظامی دیگر می‌انجامد و به عبارتی به منشأ تحولی در ایران و منطقه منجر می‌شود.

وی با یادآوری این‌که امام زاهد است، تأکید کرد: دنیا از نظر او حقیر است، اما وقتی به مردم می‌رسد دنیا را عادلانه برای همه می‌خواهد. حرمت انسان از نظر او جایگاهی والا دارد و امام انسان را در این دنیا هم کریم می‌خواهد.

خاتمی در ادامه با استناد به فرمایشات امام مبنی بر این‌که دیکتاتوری در نظام اسلامی نیست و به محض این که حاکم گرفتار دیکتاتوری شود خود به خود معزول است، گفت: کرامت انسان در فرمان هشت ماده‌ای حضرت امام(ره) تجلی بارزی دارد اما متأسفانه این فرمان مورد اهتمام چندانی قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس پیشنهاد و توصیه‌ی من از محققان ارجمند این است که در همایش آتی سال آینده تحقیقات ارزنده‌ای را بر روی فرمان هشت ماده‌ای امام و نسبت آن با حقوق بشر، حقوق انسانی انسان و رابطه‌ی میان حکومت و شهروند در جامعه‌ی اسلامی انجام دهند و این فرمان را از مظلومیت خارج کنند.

خاتمی در ادامه به پاسخ امام نسبت به پرسش زیادی از نمایندگان مجلس نسبت به نقش برخی از اصول قانون اساسی و تکلیف جامعه نسبت به آن اشاره کرد و گفت: امام فرمودند تصمیم داریم در تمام زمینه‌ها وضع به صورتی درآید که همه طبق قانون اساسی حرکت کنیم. این را امام به عنوان رهبر محبوب و مورد اعتماد ملت فرمودند. ایشان هم‌چنین اشاره می‌کنند که اگر مواردی عدول قانون بوده است به شرایط ویژه‌ی جنگ اختصاص دارد و استثناء دارد، اما قاعده قانون اساسی است که رهبر و مردم همه باید در چارچوب آن حرکت کنند. قانونی که به طور خاص بیانگر حقوق ملت و حدود حکومت است.

وی تأکید کرد: نظام پیشنهادی امام جمهوری اسلامی بود، نظامی مبتنی بر رأی مردم و البته پایبند به اصول و ارزش‌های اسلامی. به نحوی که بتواند پاسخگوی مشکلات انسان در جهان پیچیده‌ی کنونی باشد.


[ یکشنبه 85/3/21 ] [ 1:9 صبح ] [ ابوالفضل امکانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 17
بازدید دیروز: 26
کل بازدیدها: 86990